SAHABAT

Nilai emas berbanding DUIT!

Assalamualaikum wahai teman-teman pembaca dan pelabur emas. Semoga semua ceria-ceria hendaknya..

Kali ini saya ingin sekadar berkongsi tentang beberapa perbezaan ketara kenapa kita wajar memilih emas berbanding dengan wang kertas. Ini kerana ramai lagi yang belum 'nampak' akan kepentingan menyimpan emas. Diharapkan dengan contoh yang dibincangkan ini kita akan sedar akan kepentingan emas. Wallahualam..


EMAS
WANG KERTAS
1. Tiada susutnilai dan inflasi. Pada zaman Nabi S.A.W., harga seekor kambing adalah sedinar. Pada zaman sekarang pun masih sedinar seekor. Sedinar sekarang adalah lebih kurang RM5++ (1 Dinar = 4.25gm).
1. Setiap hari susutnilai. Satu ketika dahulu contohnya, kita boleh beli pelbagai makanan dengan duit 20 sen. Tapi kini dengan nilai RM2 kita belum tentu boleh beli sebungkus makanan.
2. LOGAM BERNILAI.
2. DIPERNILAI kerana ia kertas yang dicop sahaja.
3. Laku satu dunia setiap masa. Contoh rakyat Kemboja yang berhijrah ke Malaysia kini kaya raya di Kelantan kerana menggadaikan emas mereka untuk dijadikan modal meniaga batik. Bayangkan kalau mereka bawa duit kertas negara mereka pada ketika itu, nescaya tak laku kerana negara mereka pada ketika itu kacau bilau.
3. Laku pada waktu aman sahaja. Contoh depan mata ialah Iraq, dimana selepas kejatuhan Saddam, wang kertas negara tersebut terus tiada nilai. Dan contoh yang pernah berlaku di Negara kita ialah Duit Pokok Pisang pada zaman penjajahan Jepun ke Tanah Melayu.
4. Pelaburan paling terjamin dan menguntungkan. Kos nak pergi haji tahun 2006 ialah 70 dinar tapi tahun 2009 hanya perlu 21 dinar sahaja. Jadi anda tak perlu tambah duit dan dapat pergi haji lebih ramai.
4. Kalau anda menabung bentuk duit, nescaya anda perlu tambah lagi wang anda walhal anda nak pergi seorang saja.
5. Kebanyakan ilmuan ekonomi adalah penyimpan dinar. Mereka tahu tentang tipudaya wang kertas ini.
5. Disimpan oleh rakyat yang kebanyakannya masih tak nampak kepentingan emas.
6. Negara China adalah penyimpan emas terbanyak dunia. Untung bisnes semua beli emas. China memang kuasa besar dunia tak lama lagi kerana mempunyai simpanan emas terbanyak dan menggalakkan rakyatnya sendiri menyimpan emas.
6. Amerika negara pencetak wang kertas terbanyak dunia tanpa sandaran emas. Dah berabad lamnya Fort North tidak diaudit. US hanya cetak duit dan beli minyak dari Arab, beli alat pertahanan tapi sekarang, semua sudah tahu tembelang Amerika, cetak duit kertas tanpa emas.
7. Peningkatan purata sangat tinggi setahun tanpa susutnilai sejak berates tahun. Untuk tahun 2009 sahaja peningkatan sehingga 37%. Rujuk www.kitco.com
7. Susutnilai setiap tahun dengan anggaran setahun 37%. Bonus ASB baru 7% setahun..rugi 30%. Tapi ramai tak nampak..yang kita nampak ‘kertas’ aku makin banyak.
8. Tiada siapa boleh main harga kerana ia memang berharga.
8. Alat paling bahaya kerana penyangak matawang sentiasa ada. Tidak mustahil kerana kertas semata-mata, ia hanya diperhargakan..

rujukan saudagaremas.com

JAdi marilah wahai teman-teman sekalian.. simpanlah emas demi mase hadapan kita semua. masa hadapan generasi kita. masa depan bangsa kita. dan masa depan negara kita. Hubungi saya untuk beli emas 012-6253023 atau email eda.emas@gmail.com

3 comments:

Amir Firdaus said...

huh...memang bagus perbandingan ni...

eda said...

buat mcm ni baru nampak clear. senang org nak bandingkan n pahamkan..

Anonymous said...

no. 7, betul ke susut nilai wang kertas 37%? mcm tinggi sgt je..

BUAT RENUNGAN

Abū Bakr ibn Abi Maryam reported that he heard the Messenger of Allah say: "A time is certainly coming over mankind in which there will be nothing (left) that will be of use (or benefit) save a Dinār (ie, a gold coin) and a Dirham (ie, a silver coin). [This prophecy clearly anticipates the eventual collapse of the fraudulent monetary system now functioning around the world.] (Musnad, Ahmad)