SAHABAT

In Simple Language ..Keistimewaan Emas

Salah satu kelebihan emas ialah ianya dipilih manusia sebagai penyimpan nilai @ kekayaan. Ini kerana emas memiliki ciri-ciri istimewa yang tidak terdapat pada unsur-unsur lain seperti:

1. Diiktiraf semua manusia pelbagai bangsa sebagai benda berharga & bernilai
2. Mudah dibahagikan tanpa menjejaskan nilainya
3. Tidak boleh dibinasakan
4. Sukar diperolehi
5. Wang tanpa sempadan
6. Penyimpan nilai yang baik dalam jangka masa panjang
7. Price to weight ratio yang tinggi

Dengan ciri-ciri yang unik ini emas dianggap berharga dan mendapat tempat di hati manusia. Hatta di dalam bentuk debu sekalipun emas tetap berharga.Dengan kata lain, manusia tahu bahawa emas ini tetap akan berharga dan tidak akan susut nilainya. Sebagai penyimpan nilai yang unggul, emas berupaya mengekalkan nilai dalam jangkamasa panjang.

Dalam jangkamasa panjang memang boleh nampak kenaikan harganya. Jika ditambah dengan financial intelligent, maka lebih besar pulangannya.

Kesimpulannya
1. Emas merupakan penyimpan nilai yang terunggul. Jika anda menyimpan kekayaan di dalam bentuk emas anda dijamin untung.
2. Emas adalah aset yang sangat mudah ditunaikan. Samada dijual atau dipajak.

No comments:

BUAT RENUNGAN

Abū Bakr ibn Abi Maryam reported that he heard the Messenger of Allah say: "A time is certainly coming over mankind in which there will be nothing (left) that will be of use (or benefit) save a Dinār (ie, a gold coin) and a Dirham (ie, a silver coin). [This prophecy clearly anticipates the eventual collapse of the fraudulent monetary system now functioning around the world.] (Musnad, Ahmad)